قطع مصرف استاتین ها به دلیل خبرهای رسانه ای در استرالیا

15 ژوئن 2015- با توجه به تحقیقات جدید، بیش از 60000 استرالیایی مصرف استاتین را پس از یک مستند جنجال برانگیز در مورد اثرات بهداشتی این داروها متوقف کردند.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه سیدنی انجام شد، نشان داد که ارائه ی واضح، روشن و متعادل از مسائل پزشکی توسط رسانه ها چقدرمهم است.

استاتین ها بیشترین داروهای تجویز شده برای کاهش کلسترول در استرالیا می باشند. این داروها خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را کاهش می دهند، اما شواهد اخیر نشان می دهد که مصرف این داروها ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

این مستند که توسط شبکه ی ABCپخش شد، نشان داد که ارتباط بین کلسترول و بیماری قلبی نادرست بوده است، اما در این برنامه تنها با کارشناسانی که به وضوح طرفدار یک جنبه از این بحث بودند، مصاحبه شد. بسیاری از آمار و حقایق ارائه شده در این برنامه از آن زمان رد شده و از وب سایت ABCحذف شده است.

از زمانیکه که این برنامه پخش شده است، محققان دانشگاه سیدنی دریافتند 60897 نفر مصرف استاتین ها را قطع کرده اند.

Sallie Pearson، یکی از نویسندگان این پژوهش می گوید: ما نمی گوییم رسانه ها نباید در مورد این مسائل گزارش دهند اما او هشدار داد که رسانه ها باید به دقت و با در نظر گرفتن اهمیت نقش آنها در انتشار اطلاعات به مصرف کنندگان، تعادل را در روش مخابره ی پیام های خود برقرارکنند.

در واقع، در حالیکه پخش ABCبه وضوح یک طرفه بود، عدم ارائه یک دید کلی و متعادل درباره ی استاتین ها سبب ایجاد بسیاری از مجادلات در مورد تجویز این داروها شد.

 پروفسور Chris Del Mar، متخصص پزشکی  دانشگاه Bondدر کوئینزلند، توضیح می دهد که تجویز استاتین ها بیش از حد است، او می گوید: به نظر می رسد بیماران فکر می کنند بالا بودن کلسترول یک بیماری است و من زمان زیادی را صرف می کنم تا به آنها توضیح دهم که این موضوع  تنها عامل خطر برای بیماری های قلبی و عروقی نیست و ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی قبل از مصرف استاتین ها ، برای برخی از بیماران راه های زیادی وجود داشته باشد که از جمله می توان به کاهش مصرف نمک ، کاهش فشارخون و تغییر فاکتورهای مرتبط با شیوه زندگی اشاره کرد.

یکی از بزرگترین مجادلات پیرامون استفاده از استاتین ها شواهد روز افزونی است که درباره ی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 عنوان شده است. در ماه مارس، در مطالعه ای که در مجله ی Diabetologiaمنتشر شد به ارتباط مصرف این داروها با افزایش 46 درصدی خطر ابتلا به دیابت اشاره گردید.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jun/how-the-media-stopped-people-taking-statins-99825800.html